söndag 2 januari 2011

Året som gått (del 2)

JULI
 Det blev sommar och sol. Vi njöt av det underbart vackra vädret. 
Siri hade sommarlov från dagis och spenderade sina dagar med släkt och vänner.
Det var tomatkarneval i stan och vi fick gå på ett riktigt fint bröllop.

 En hel helg spenderades i liften, målandes. Vi försökte få så mycket som möjligt målat av huset. Tyvärr lyckades vi inte färdigställa projektet, så jag vet vad som väntar mig i sommar.

Jag hade en veckas semester när värmeböljan var som värst/bäst. Vi svettades och njöt av värmen. Lite svalare temperaturer nere vid villan.

AUGUSTI
Vi firade födelsedagar och kalasade med hela tjocka släkten. Mostrarna med sina familjer från våra nordiska grannländer kom på besök för en vecka. Även Siris moster med sambo kom på besök.


Vi besökte Power Truck i Alahärmä och spanade in stylade och målade lastbilar mm.


Siri fick sina adenoider i näsan bortopererade. Det var ett snabbt och smidigt ingrepp, med mommo med som tröst gick det ingen nöd på Siri (och inte mig heller)

  Malin och jag tog husmorsvila och styrde kosan mot Helsingfors. Vi bodde hos syster & Bene, shoppade, åt och drack gott och gick på U2-konsert. En riktig kalashelg.

I slutet av månaden tar vi semester igen. Vi packar våra väskor och följer med far i huset på jobb till Sverige.

SEPTEMBER
2900 km i lastbil och vi hinner se och uppleva en hel del under en vecka på vift. Det bästa med resan var givetvis båtresan och bollhavet tyckte Siri. 

 Nöjd och glad fraktardotter med tålamod som bara den (när det gäller lastbilar och fraktande)


Jag befinner mig i v. 16 i graviditeten och det blir officiellt via bloggen. Jag mår som en prinsessa och lider inte av några värre åkommor. Siri blir också informerad om läget och väntar som bara den på en"stoleblol"

Det blir mera höstlikt ute och jag får en halvfärdig trappa. 

Vi fortsätter koka och baka. 

OKTOBER

Vi fortsätter inreda hemmet som ännu inte är riktigt klart (blir det någonsin det?)

Jag är halvägs in i graviditet och allt har gått bra. Magen växer och blir större och större.
Vi besöker Vasa för ultraljud nr 2. Vi hoppas få reda på vilket kön babyn har, men icke sa Nicke, vi lämnade ovetandes.

Vi ordnar Loppis i hembyn och det går en hel del tid åt att sköta försäljning och bokföra.
Kanske borde jag ha gjort mig av med mera grejor än vad jag gjorde?

Annat noterbart är att bloggen fyllde 2 år och Siri uträttar äntligen alla sina behov på pottan (dagtid) Torr har hon varit sedan tidig sommar, men nr 2 det skulle läggas i en blöja. Men efter mycket möda och lite besvär släppte äntligen "proppen" och vi behöver inte lägga på en blöja när det skall kakkas.

NOVEMBER
Vi får besök av syster med sambo och vi firar farsdag med pompa och ståt en vecka för tidigt

Det blir vinter med ordning, vi har både snö och kalla temperaturer.
Vi åker till Vasa i flera repriser och vi umgås med vänner, med större och mindre barn.

Vi gör oss i ordning för julen. Vi syr nya gardiner, vi fixar pepparkakshus, vi pysslar, vi städar och vi bakar.

DECEMBER
 Vi fortsätter pysslandet och bakandet som om vi inte hade annat att göra.

Det är smällkallt och det är en plåga att behöva röra sig utomhus

 Magen växer och väntan börjar bli för stor. Siri frågar ofta när bebisen skall komma ut. Och hon vill bestämt ha en lillasyster, en lillebror är tyvärr inte välkommen

Det blir jul och vi firar ordentligt i dagarna två. Vi äter tills vi svimmar och försöker trycka i lite mera godsaker när vi vaknar till. Tomten kommer på besök och vi öppnar också julklappar i dagarna två. Siri frågar redan innan nyår -när kommer tomten igen?

Nyåret firas med vänner och barn. Jag avslutar min arbetspass för denna gång. 2011 kommer jag inte titulera mig frisör, utan "hemmafru"

1 kommentar:

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad