onsdag 14 september 2011

Parkeringshus?

Det är sällan jag blandar mig i politiken (eftersom jag inte heller vill/kan vara med och göra någonting åt saken), men när man läser och hör sånt här kan jag inte vara tyst

Närpes kan bli först med parkeringshus i Sydösterbotten.

Enligt skisserna får pakeringshuset, som delvis byggs under marknivå plats för 35-40 bilar.Enligt planen byggs parkeringshuset i anslutning till det seniorboende som planeras på Logen och Shell-tomten i Närpes centrum.
Som att det inte finns tillräckligt med parkeringsplatser här i stan. Jag har aldrig i hela mitt liv haft svårt att hitta en parkeringsplats här. Snarare börjar hela centrum vara en enda stor parkeringspltas med en massa tomma lokaler runt omkring. 
Vore det kanske inte i detta skede aningen rimligare att satsa de där pengarna på något annat? T.ex barn och unga? Hur är det t.ex med barndagvården? Den fungerar inte direkt varken bra eller smidigt. Hur var det med kulturhuset? Många som är utan föreningslokal, bio, samlingslokal och mötesutrymmen. 
Jag tror knappast att det är ett parkeringshus invånarna och skattebetalarna behöver och vill ha. Skärp er lite nu och tänk om!

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Va roligt att hitta ännu en bra finlandssvensk blogg, som dessutom oxå har anknytning ti småbarn. Ja ramla in här när ja googla hormonnippor, eftersom lillfisen på 5v här hemma e rätt så full av såna nu sen några dagar ;-)
    kram o ha d bra!!

    SvaraRadera
  2. ja man undrar, vem ska använda det?? det är så glest mellan alla butiker så man tar ju ändå bilen med sig överallt. och aldrig att man skulle betala något för parkeringen heller :)

    SvaraRadera
  3. Jag håller sååå med dig! Satsa pengar på det som behövs istället. Parkering är ju det sista vi är i behov av här i Näsby. Du har inte funderat på att skicka insändare till Sydin.. ?? ;-)

    SvaraRadera
  4. Enligt vad jag förstått kommer parkeringen att byggas i anslutning till senior boendet/ allaktivitetshuset som ska byggas. Orsaken (tror jag) är att EU-pengarna som ramlar in till projektet förutsatte att det skulle finnas parkering. Och faktiskt kommer ju ett antal parkeringsplatser att stryka med då shell/logen tomten (förhoppningsvis) fylls med byggnader istället. Tror jag.

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas att du har rätt Erika. Men i varifrån än pengarna kommer tycker jag det låter hutlöst med ett parkeringshus i två våningar. Det tycker jag verkligen inte vi är i behov av.

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad