torsdag 13 oktober 2011

Den där kakan från igår


Det bästa ur två olika recept blev en Raiderkaka, eller Twix som det numera heter

Man behöver:
½paket digestivekex
80g smör
3msk florsocker

Smält smöret, krossa kexen och rör ner med smöret och florsockret. Tryck ut i pajform. Ställ svalt under tiden.

Ta sedan: 
1 burk kondenserad mjölk (400g)
75g smör
0,5 dl socker

Blanda allt i en kastrull. Koka upp under omrörning och koka 8 minuter. Rör om hela tiden, bränns fast annars.
Häll sedan smeten ovanpå pajskalet och ställ sedan svalt igen och låt stelna.

Till sist:
150g mörk choklad
1½ dl grädde

Koka upp grädden, bryt chokladen och lägg i den varma grädden så att den smälter. Rör ihop till en smet och häll sedan ovanpå kolalagret. Ställ svalt och låt stelna.

Servera med vaniljglass eller vispgrädde



12 kommentarer:

  1. skall kondenserade mjölken endast koka 8 min. elr skall man för koka den? :)

    SvaraRadera
  2. Den skall endast koka 8 minuter.

    SvaraRadera
  3. Yes, tänkte just fråga efter receptet.
    Nu skall här bakas :)

    SvaraRadera
  4. Gomoron, du e uppe med tuppen som vanligt ;) Lycka till med bakningen!

    SvaraRadera
  5. Smakar det faktiskt twix? Oj, måste testa!

    SvaraRadera
  6. Det är en kaka om jag absolut måste testa!

    SvaraRadera
  7. Var får hon alla de goda recepten?? Jag stjäl ju var och varannat recept av dig ;) Ha de bra! Kanske vi kan ses nån dag? Kram Johanna

    SvaraRadera
  8. Caroline på Åland14 oktober 2011 kl. 19:04

    Dina kakor ser ju alltid så extremt goda ut!Måste nog köpa hem kondenserad mjölk o testa!!

    SvaraRadera
  9. Ser oförskämt gott ut. nu blev jag godissnål!

    SvaraRadera
  10. Jag tror jag dog lite. Så gott lät det där!

    SvaraRadera
  11. Oj vad den där kakan såg mumsig ut! :) Den ska jag testa! Tack för receptet! ;) /sara

    SvaraRadera
  12. Varsågod och lycka till med bakandet.

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad