lördag 19 november 2011

Nattliga funderingar

Jag och sambon var bjudna på julfest igår, via hans jobb. Jag avrundade festen tidigare än de andra och åkte hem för att avlösa barnvakterna. Jag hamnade sedan vid datorn och surfade runt lite mitt i natten. 
Läste om ylighet, att prestera, glansbilder, att öppna sig och mycket annat intressant i bloggvärlden. Bla hos LinnKaj, Catariina & Muminmamman. En massa tankar uppenbarade sig om mig själv och min blogg. Vilket resulterade i att jag låg i sängen och vred och tänkte och vred ännu lite till och tänkte ännu mera innan jag tillslut somnade. Jag borde ha tagit fram papper och penna för att skriva ner alla tankar inatt. För nu ett halv dygn senare är de inte lika klara längre. Men jag skall försöka återge mina funderingar.

Jag bläddrade bakåt i mitt bloggarkiv för att läsa mina inlägg och se på bilderna. Funderade lite på hur jag framställer mig själv och hur folk som inte känner mig "egentligen" tror sig känna mig. 
Barn, recept, pyssel, fest, vardag, väder, bakning, vänner, utfärder, mat m.m. Typiskt lulllull och bara ytligt, hmm. 

I grund och botten skapades bloggen för att min släkt och mina vänner på andra orter skulle få följa vår vardag och Siris framsteg. Att jag nu 3 år senare har flera hundra läsare om dagen har gjort att jag blivit mera eftertänksam vad jag skriver. Bloggen är därför bara en liten liten del av mig och min familj, vilket ni säkert förstår. 

Nu vill jag på inget sätt framhäva att jag är duktig, titta vad jag kan, jag har 700 bollar i luften, jag har det perfekta hemmet, de bästa barnen och det är bara guld och gröna skogar här. För så är det inte. Jag har också dåliga dagar (vilket jag också skriver om ibland). Vi har inte det perfekta hemmet. Vi har också otroligt råddigt och smutsigt ibland, det är bara det att det inte hamnar på bild. Vi har också bekymmer och problem (små och stora) som alla andra. Jag kan också sitta i soffan eller framför datorn en hel dag utan att lyfta ett finger. Jag är inte den mest energiska och glada mamman hela tiden. 

Men jag väljer vad jag bloggar om. Jag bloggar om sånt som jag tycker är roligt och sånt som jag vill minnas. Jag bloggar för att inspirera andra som jag också själv vill bli inspirerad. 
 Det är inte meningen att ni också måste prestera, baka, handarbeta, koka barnmaten själv, sy gardiner plocka blåbär och prestera ännu mera om ni inte trivs med det. Jag gör det för att jag tycker det är roligt och att jag trivs med mitt liv på det sättet. Jag gör sånt som får mig att må bra helt enkelt.

I det stora hela verkar det vara sk. glansbildsbloggar som folk vill läsa idag, därför är det just dom bloggarna som blivit störst. Folk vill kanske drömma sig bort, läsa om andras lycka istället för olycka. Kanske glömma sina egna bekymmer för en stund. 
Väldigt tråkigt tycker vissa, väldigt intressant och inspirerande tycker andra. Vilken tur att det finns bloggar av alla olika arter idag och det borde således finnas något som faller alla i smaken.

Jag tycker som Linn att det är fint att folk öppnar sig, pratar om sina problem och vågar berätta vad de tycker. Men jag gör det inte, inte här.
Min blogg kommer att förbli lika ytlig, lika lycklig, kanske ännu mera lullull.



10 kommentarer:

  1. Gud nej, min mening var ju inte att få dig att må dåligt över det. Jag förstår ju nog att man vill hålla vissa saker för sig själv. Du är ju inte mindre djup för det! kram & puss!

    SvaraRadera
  2. Nej nej, det var inte så heller. Jag började bara fundera på bloggen och hur den reflekterar mig som person. Jag tog i beaktande några kommentarer ur "verkliga livet". Jag har funderat jätte mycket på dom här sakerna på sistone och nu fick jag äntligen det till "pappers". Det som är bra med "djupa bloggar och inlägg" är att man som läsare börjar fundera och använda sina geniknölar för att fundera över sitt eget liv och egen person. Det behöver man inte med "glansbildsbloggar" :D

    SvaraRadera
  3. Man ska blogga såsom det känns bäst för en själv, ytligt eller ej, såtillvida man kan stå för det man säger!
    Du har iaf en fin blogg, och jag läser för vi har barn i samma ålder, och din blogg är intressant o inspirerande! Har tagit flera tips tillvara härifrån, både inrednings- och barntips!

    SvaraRadera
  4. Det viktigaste är ju att man skriver precis så som man vill själv :)

    SvaraRadera
  5. Jättebra skrivet och jättebra tänkt! Din blogg är bra just som den är! :)

    SvaraRadera
  6. BRA skrivet!!
    Tror vi alla tampas med dom där funderingarna då och då... Särskilt när man träffar folk som frågar ett som annat. Man förundras nog ofta över hur folk tänker riktigt :P
    Det är konstigt hur man känner att man måste förklara och/eller försvara sig ibland - och ibland gör jag det men oftast låter jag tiden gå och det får rinna av mig.

    Din blogg är helt underbar!
    Ha en bra ny vecka!

    SvaraRadera
  7. Jag läser din blogg dagligen och gillar den precis som den är! Jag får en massa inspiration och tips och så får jag drömma mig bort lite i din fina inredningssmak. Klart att jag förstår att bloggen inte representerar ditt hela liv, tyvärr, för vem skulle nu inte vilja leva i en glansbildsvärld utan trotsiga ungar och annat jobbigt?

    SvaraRadera
  8. Pia & Johanna - Tack!

    RockMom- Absolut, annars skulle det ju liksom inte fungera

    Strandviksvillan- Det är när man börjar fundera på hur många som läser ens blogg och på vilket sätt man blottar sitt liv de här känslorna kommer. Det är just pga av vissa kommentarer och frågor i "verkliga livet" man känner att man måste försvara sig och förklara saker som egentligen borde vara självklara i bloggvärlden 2011 :D
    Bäst är att inte fundera så mycket och fortsätta i samma stil så blir det säkert bra.
    Ha en bra vecka du också!

    Muminmamman- Tack tack. Om man bloggar själv förstår man lite den här "problematiken".
    Det skulle säkerligen vara ett rätt tråkigt liv, ett riktigt glansbildliv :D

    SvaraRadera
  9. Jag som känner dig lite personligen också tycker att den sida du visar mig när vi träffas reflekteras väldigt ärligt i bloggen, och då är ju jag inte din närmaste bästis som du delar allt med. Därför tycker jag inte att det fattas något i din blogg, att läse den är lite som att ta en kaffe med dig, inte drar man ju upp sängkammargrälet och hemmorrojderna just då, när man bara vill ha det lite trevligt. :)

    SvaraRadera
  10. Jag läser din blogg ibland och tycker att den är trevlig. När jag ifrågasätter bloggstilen som råder idag ifrågasätter jag inte enskilda bloggar. Naturligtvis ska man få skildra sitt liv precis som man vill och välja hur mycket man lämnar ut. Det jag tycker är intressant och lite oroväckande är vilket slags samhälle som skapas när vi allt mindre umgås direkt och allt mer med mellanled där vi censurerar, rapporterar, kommenterar. Det skrev jag om i en Vbl-kolumn tidigare i höst, som du kan läsa här om du vill:

    http://linastexter.blogspot.com/2011/09/den-riktiga-facebookstatusen.html

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad