måndag 15 oktober 2012

Lite småpyssel

Jag läste i någon blogg att man kan smälta hama/indian/nabbipärlor i ugnen, för att sedan göra arm- eller halsband av dem. Detta måste ju givetvis testas eftersom det lät intressant och storasyster tycker om att pyssla.


Ganska fint blev det också. Vill du testa är det bara att värma ugnen till 200 grader. Lägg pärlorna på en plåt klädd med bakplåtspapper och in i ugnen 5 minuter. Efteråt läste jag på en annan blogg att man inte ens behöver lägga dem stående utan de smälter på samma sätt fast de ligger ner. Men var aktsam med tiden, de smälter snabbt och är man oaktsam kan de smälta för mycket och hålet försvinner. Låt dem svalna några minuter och sedan är det bara att trä dem på gummbandstråd.

6 kommentarer:

  1. toppen tips. måst prov me Emma!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Ska prova med Victoria :) Kan hända att tålamodet inte räcker till än, men man måste ju prova :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod...absolut värt att testas. Det var nog jag som fick färdigställa det sista armbandet här också, inte räckte tålamodet ända till slutet. Men jag tycker ju också att det är roligt att pyssla så inte mig emot ;)

      Radera
    2. Testade både att ställa pärlorna stående och låte dem vara liggande, men de liggande blev mest missbildade. Löns alltså att ha dem stående. Victoria skulle bestämt göra ett HALSBAND och tålamodet räckte för oss båda till 5cm. Vi får fortsätta en ny dag :)

      Radera
    3. Haha, bättre lycka en annan dag. Bra att veta, jag behöver inte testa själv då att lägga dem liggandes :)

      Radera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad