fredag 21 december 2012

1år 10 månader


Måste skriva ner några rader om yrvädret som idag blev 1år och 10 månader. Snart blir hon två år vår lilla bebis, som vanligt frågar jag mig...vart försvann den tiden?

Den gosiga lillasystern börjar vara en väldigt bestämd liten fröken med ett hett temperament. Delar hastigt ut slag och knuffar mot sin storasyster om hon gör något enligt henne opassande. Kastar snabbt saker i golvet om de inte fungerar som hon tycker att de skall göra. Vänder hastigt på klacken och går iväg med snabba steg och fäller en och annan tår om man nekar henne något. Som tur är hennes ilska inte så ihållande, stormen lägger sig oftast lika hastigt som den kommer. Än så länge är hon ganska lätt att vilseleda och glömmer snabbt de stora bekymren.

Fast hon är ett riktigt energiknippe och yrväder av första klass har hon ändå fortfarande pausknappen i behåll. Sitter gärna i famnen och läser en bok eller tittar på tv mellan varven. Hon kan också ligga för sig själv i soffan (med tutten i munnen och ett täcke eller en filt att gosa med) och titta på barnkanalens utbud. 

Att sjunga är en av hennes favoritsysselsättningar för tillfället. Det bästa är när storasyster eller mamma är på det rätta humöret och sjunger upp och har sånglekar med henne. Den andra favorit sysselsättningen nu just är Ipaden. Hon är en mästare på att hantera den och klickar sig lätt mellan alla spel och pussel. Som tur är speltiden för tillfället begränsad till kvällstid, eftersom far i huset använder den i jobbet.

Pratet utvecklas i snabb takt. Ordförrådet växer och meningarna blir längre och längre. Det senaste jag noterat är att hon försöker berätta saker. Lite svårt att hitta orden ibland och då fyller hon ut med ööööö.  Det låter så roligt. Vi tycker givetvis att hon pratar tydligt och förståeligt, men som med alla andra barn tar det en stund innan man kläcker deras bokstavskoder. Saga lämnar ofta bort första bokstaven i orden och alla R blir L. Har man det i bakhuvudet då man lyssnar på pratkvarnen förstår man kanske henne bättre.

Potträningen fortsätter. Hemma är vi oftast utan blöja dagtid och det fungerar rätt bra. Ibland kommer det en pöl eller två på golvet. Det tycker hon är roligt, inte jag.

Nej nu skall jag sluta innan jag skrivit en hel bok. Jag borde ägna mig åt mycket annat än datorn för tillfället. Det här är min uppesittarkväll, lördag och söndagkväll spenderar jag på jobbet. Nu är det dags att hjälpa tomten med det sista, så hoppas jag han hjälper till att städa i gengäld när han kommer.


1 kommentar:

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad