söndag 30 december 2012

2012, året som gick

Januari

Vi inledde året på samma sätt som vi avslutade 2011. Jag jobbade och Jens var hemma med flickorna. Efter sammanlagt sex veckors pappaledighet blev det sedan min tur att fortsätta hemmamammalivet. Vi umgicks med vänner som vi försummat under tiden. Vintern kom äntligen och vi fick ordentligt med snö. Pulkorna användes flitigt och dagarna utomhus var många. Ända tills vi i slutet på januari gick och blev sjuka. Både Siri och Saga insjuknade och vi fick slåss med både hostan, snoren och febern. Det blev inomhusvistelse en längre tid och fick istället för att leka i snön ägna oss åt handarbete, pyssel och bakning. Ipaden var i flitig användning och en stor räddning mot griniga barn och trött mamma. Materiellt var jag väldigt nöjd och glad, mitt 50 mm objektiv och vår nya MacBook förgyllde mina dagar.

Februari

Öroninflamation och antibitika fick starta februari. Sedan började vi sakta vakna till liv och leva det  vanliga livet igen. Mera snö, mera vinter och ännu mera minusgrader. Vi ägnade oss åt mera kompishäng och mycket godsaker bakades. Vi skaffade ny bil och jag skaffade ny frisyr. Saga steg upp och började gå, kladdade mycket med maten och ville helst äta själv. Siris dagar kretsade mycket kring låtsaskompisarna Tony, Isadora och Ingo samt låtsashundarna Milo och Rufus. Februari var (och är) en av våra två födelsedagsmånader. Mamma fyllde 50 och ordnade stort kalas. Släkten från både Danmark och Sverige som vi inte träffar allt för ofta var hemma för att fira med oss, det var en mycket rolig vecka. Så var det Sagas tur att fylla år och bli firad på sin första födelsedag. Den firades i många repriser med både släkt och vänner. Sedan fortsatte snöstormar och fina vinterdagar att lösa av varandra.

Mars

Födelsedagsmånad nummer två, jag fyllde jämna 30 år och Siri fyllde 4 år. Vi firade i flera repriser med den närmsta släkten och vännerna. Fina vinterdagar som vi varvade med lite feber, förkylning och tandsprickning. Siri var en mycket trotsande 4-åring som testade mina nerver konstant. På någon konstigt vis överlevde vi det också. Klubben var en stor räddning och jag fick i alla fall pausa från utbrotten två förmiddgar per vecka. Duplo var väldigt pop och försöket att få Siri sova i eget rum var mindre pop och vi gav upp efter några nätter. Vi städade ur skrubben i vårt sovrum och det var en stor befrielse att få hyllor på väggarna och mindre bråte på golvet. Stor materiell lycka, jag fick ärva en Iphone av syster och min applefamilj var komplett. Snön började smälta bort i slutet på månaden och lyckan var total när vi slapp fram till lekparken och alla vägar var bara.

April

Lyckan över bara vägar blev inte så lång. Vi började april med massvis med snö igen, jag var inte den som uppskattade det mest. Det som heller inte uppskattades av varken mor eller äldsta dottern var läkarbesöket med vaccination som avslutning. Saga började bli snabb i bena, både utomhus och inomhus. Hennes hyss och påhitt var inte så roliga alla gånger. Vi firade påsk med färglatt pynt och påskhäxor. Jag fick för mig att inte äta socker under en tid, tror inte det gick så bra. I slutet på april fastnade jag i Instagram-träsket. Bloggen bestod mest av mobilbilder och Canon glömdes tydligen bort.
Jag och Jens åkte på en liten trip till Kalix för att lyssna på Takida, det var min 30-års present, en mycket lyckad sådan. Jag skaffade mig också ett extraknäck i slutet på april, det gick så snabbt så jag hann nästan inte ens med själv. Mitt i allt skulle jag börja jobba lite på kvällar och helger.

Maj

Vi flyttade till lekparken, hängde där var och varannan dag. Gräset blev grönt och löven började slå ut. Tyvärr skulle det visa sig att Siri börjat reagera på pollen. Hennes ögon svällde fast och hon kliade och kliade, nu var inte grönskan och bladen lika roliga längre. Men med lite medicin blev det genast bättre och det blev lindrigare med tiden. I maj firade vi morsdag och några nya kompisbebisar. Jag blev också överraskad av mina barndomsvänner och blev bjuden på försenad födelsedagsmiddag. Jag fick för mig att börja sy mössor och sydde med både stjärnor och molnmönster. Vi fick besök av barnens farfar, Saga pratade mera och mera och Siri fick sommarlov från klubben. På tallrikarna började det serveras somrigare mat och vi började på alla sätt och vis vara redo för sommaren.

Juni

Tandsprickning, dåligt humör, sömnbrist, förkylning och ruggigt kallt väder fick inleda juni. Jag blev vuxen när jag fick nya brillor och började planera matlagningen och se längre framåt än stunden. Dagen jag väntat på i över två år var äntligen här. Vi fick trappan färdig byggd vid både huvudingången och grovköksingången. Ingen var lyckligare än jag. Solen började värma, man kunde ta av sig några lager kläder och jag fick i samma veva för mig att börja springa. Vi umgicks med vänner, åt glass och badade pool. Vi åkte på lekparksutfärder och sökte den bästa lekparken och vi for till Vasa för att få flickorna förevigade på bild. Midsommar firade jag både på jobbet och i glada vänners lag.

Juli

I juli gick bloggen på sparlåga. Det var så himla skönt att pausa hjärnan lite. För omedvetet finns den här bloggen med i huvudet nästan dygnet runt. Oftast i positiv bemärkelse, men ibland blir det också tungt och till något negativt. Nu samlade jag nya krafter och delade inte med mig om varje dag och varje händelse. Även Jens gick lite sparlåga, han sade upp sig från sitt jobb och samlade nya krafter några veckor för nya utmaningar. Vi passade på att fixa lite på gården, plockade och radade sten, oljade trappor och donade en springbrunn. Vi gick på tomatkarneval och hade besök av våra älskade systrar med fästmän. Små dagsutflykter till villan gjorde vi och en lite större utfärd upp till Lappland för att titta på jultomten, isbjörnar och renar. En utfärd till Powerpark, en vigsel, lite sverigefrämmande och kompishäng hann vi också med innan juli månad var slut.

Augusti

Augusti inledde vi med födelsedag, den här gången var det Jens tur att fylla år. Jag jobbade mer än vanligt och var också tröttare än vanligt. Sommarvädret som vi väntade på hela sommaren uppenbarade sig inte i Augusti heller. Istället gjorde sig hösten påmind genom mörkare kvällar, kräftskiva och villaavslutning. Jag hade tydligen inte riktigt vaknat till liv från min sommartakt på bloggen heller, eftersom Augusti känns rätt tom och händelselös, kanske den var det. Det som jag minns i alla fall var att vi fortsättningsvis hängde mycket i lekparken och lekte mycket kiosk.


September

September och klubbstart för Siri, nu utökades även klubbförmiddagarna till tre st. från tidigare två st. Det gjorde oss gott alla, det blev lite mera vardag och rutiner igen. Siri fixade nya frisyrer till sig själv och sin syster. Jag grät. Vi gjorde olika små utflykter, både till Harrström, Kaskö och Vasa. Jag och Jens fick en kväll för oss själva med hotellövernattning och Takida spelning. Jag rensade svamp, sydde mer än någonsin och gjorde mig själv och gården redo för hösten.


Oktober

Vi bakade, pysslade och umgicks med vänner i vanlig ordning. Siris trotsande konstaterades ha försvunnit någonstans utefter vägen mot hösten. Istället var det Saga som blev mera självständig och konstaterade att hon kunde både det ena och det andra själv, utan hjälp. Hon konstaterades också vara en riktig pratkvarn och duktig på att uttrycka sig. Bloggen fyllde 4 år och fick lite nytt utseende. En kryssning till Sverige från Åbo vart höjdpunkten för oktober. I slutet på oktober föll den första snön, vinterhalarna åkte fram, pulkorna likaså.


November

Snön som kom i slutet på oktober blev inte långvarig. Resten av november förblev snölös och gräsmattorna lyste gröna. Vi kom oss äntligen för att börja simma igen och det hann bli flera besök till grannstaden med våra vänner. Siri tappade sin första tand och tandfen kom på besök. Vi besökte ofta farmor Daga på åldringshemmet och blev bekanta med både personal och övriga inneboende. Vi spenderade mycket tid med vänner och gjorde en och annan utfärd. Bla den till Björneborg bör nämnas. Julen började göra sig påmind både här och där, vi satte igång med att tillverka lite julklappar och annat pyssel. I november firade vi också syster och Benes förlovning, farsdag och lillajul. November var en mycket händelserik månad.


December
Snön kom äntligen och glädjen var stor för de små liven. Pulkorna användes flitigt och julförberedelserna fortsatte. Självständighetsdagen firade vi med pompa och ståt tillsammans med vänner. En lyckad fest på alla sätt och vis som vi planerat i flera veckor. Siri fick ett par skidor med bindningar och jag önskade mig ett par ordentligt varma vinterskor. Dagklubben hade julfest och Siri fick jullov. Flickornas bråkande nådde nya höjder. Vi firade lucia, städade ur bastun och vi beslöt oss för att skaffa plastgran. Julen kom och gick och firades ganska traditionellt. Det blev lite tyst på bloggen under tiden men mot slutet av året vaknade jag till liv och bloggade som aldrig förr. 

Det har varit en glädje att bläddra tillbaka i arkivet och läsa om det gångna året. Det tog mig x-antal timmar att sammanställa årskrönikan, men det är det värt. 2012 var ett fint år på alla sätt och vis. Jag hoppas vi får vara lika friska och glada 2013 och att det året har lika mycket gott att ge.



5 kommentarer:

  1. Måste bara säga att du har världens bästa blogg :) alltid lika roligt att kika in på din blogg !

    SvaraRadera
  2. Oj tack, det var inte illa! Hoppas du skall trivas lika bra nästa år.

    SvaraRadera
  3. Här är en till som tycker det är ett rent nöje att kika in på din blogg.Bra skrivet och såå roligt att titta på dina fina fotografier.
    Gott Nytt År 2013 !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Gott nytt år till dig med.

      Radera
  4. Bra idé att göra en sammanställning över årets höjdpunkter. Man glömmer så lätt bort vad som hänt under året.

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad