tisdag 1 januari 2013

Ett recept att lägga på minnet


Vi körde lite knytkalas igår kväll med nyårsmaten. På min lott stod valfri paj och efterrätt. Med pajen tog jag det säkra före det osäkra och kokade ihop min favorit, Tacopaj. Kan aldrig bli fel.
Sedan googlade jag lite efterrättsrecept och kom över ett intressant recept. Vitchokladpannacotta med glögglingon. Det var verkligen ett lyckat recept och gott som bara den. Testa det någon gång, om inte förr så till nästa jul eller nyår.

Vitchokladpannacotta med glögglingon, 4-6 portioner

2 gelatinblad
3dl grädde
1dl mjölk
2msk socker
100 g vitchoklad

Blötlägg gelatinbladen 5min. Koka upp grädde och mjölk, rör ner socker och choklad. Krama vattnet ur gelatinbladen och rör ner i mjölken. Häll upp i passliga glas och låt stå kallt i 3-4 timmar

(1 gelatinblad)*
1,5 dl glögg
1msk socker
0,5 dl lingon


Koka glöggen med sockret ca 10 minuter. Häll i lingonen. Låt svalna något och häll sedan önskad mängd på pannacottan. Låt stå kallt en stund.

*jag lade till ett gelatinblad i min glöggblandning för att få fast en konsistens. Mestadels för att efterrätten skulle transporteras och risk för glögglingon överallt förutom i glasen. Men det går säkert lika bra att göra utan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad