onsdag 25 september 2013

Ett recept

Det blev trevlig helg lite väl länge här inne. Man kunde tro att jag dog jobbdöden, men si lite segare än så är jag ju nog. Fast det blev lite väl grusigt i ögonen efter fyra jobbkvällar på raken. Nu har jag reparerat ögonen och börjar vara redo för nästa dust. 
Annars flyter allt på som vanligt i de vanliga rullorna. Lika trött på att koka mat och allt det där. MEN det finns en sak som jag är grymt bra på och det är att koka laxsoppa (kanske inte lika bra som min mor, men nästan). Hela familjen gillar och det hör absolut till kategorin favoriträtter för samtliga medlemmar i familjen. Tänkte dela med mig av mitt recept (åt Emilia) och ifall ni andra också vill koka godaste laxsoppan.


5-6 potatisar
2 morötter
1 purjolök
dill
fiskbuljong
salt, peppar och Anis
Lägg typ 2 liter vatten (mäter inte) i en kastrull. Skala och skär potatis samt morot i lagom stora bitar. Hacka purjolök och dill. Lägg allt i kastrullen tillsammans med buljongtärningen och koka ca 10 minuter

Valfri mängd frysta räkor (typ 200g)
Valfri mängd lax
 Jag kokade på 1kg file ikväll. (Är man lika händig som min mor kokar laxen skilt först med ben, huvud och dylika saker) Jag kör file och skär i passligt stora bitar och lägger i kastrullen med räkorna och det övriga.
Krydda med salt, peppar och inte att förglömma Anis (typ 1-2krm). Låt koka ytterligare 10 minuter.
Sedan vid servering brukar jag tömma på lite grädde i tallrikarna till de icke mjölkallergiska. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad