fredag 1 november 2013

Pysseltips

Trolldeg är gammalt och beprövat, men absolut inget man skall underskatta. Det roar och får vilka uttråkade barn och mor som helst och aktivera sig och kladda en stund. Lite fasttorkade degrester på golvet och bordet är smällar man får ta. Ingredienserna till trolldeg har man oftast hemma och man svänger ihop det på ett par minuter. Dessutom väldigt billigt pyssel. Räddar vilken tråkig och ruggig dag som helst. 
Trolldeg:
2dl mjöl
1dl salt
1dl vatten
1msk olja
Blanda ihop alla ingredienser till en smidig deg. Vill man spara sina alster kan man lägga in dem i ugnen ca 1h i 100 grader. Låt dem sedan stå i rumstemperatur över natten. Följande dag kan man måla dem (vattenlöslig) hobbyfärg om man vill göra det ännu lite roligare.


3 kommentarer:

  1. va häftigt, sånadär hjärtan måste jag också göra fast jag är vuxen ;) Varifrån är "bokstavsstämplarna"? h. Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte minns fel borde de vara från Clas Ohlson. Men jag tror jag sett ungefär likadana på Halpa-Halli.

      Radera
  2. tack, måste nog åka till HH imorgon ;)

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad