måndag 6 oktober 2014

Åldersskillnad och hjälpreda

Det är många som frågat och undrat om det är stor skillnad att gå från två barn till tre. Detta är ju givetvis olika från fall till fall och mycket hänger det väl på åldersskillnaden mellan barnen. Jag tycker inte det har varit så stor skillnad för oss, än så länge. Men då har vi också 3 års ålderskillnad mellan alla barnen. Kan tänka mig att läget är helt annorlunda om man har mycket mindre i ålderskillnad och har t.ex ett blöjbarn från förr. Vi har också fått en av de snällare varianterna  av småbröder som är ganska lättskött och inte kräver så mycket av omvärlden (än så länge måste jag väl tillägga här också. Är väldigt medveten om att saker och ting kan ändras väldigt snabbt). Klart att det är ett barn till som kräver sitt, som nu just är amningstiden i soffan. Men i övrigt vågar jag inte påstå att det har varit så stor skillnad.
Både Siri och Saga har varit och är väldigt hjälpsamma, framför allt Siri förstås som är sex år. Hon är väldigt mån om sin lillebror. Byter blöja, klär på och av, vaggar honom i vagnen, håller reda på tuttar, underhåller och tröstar och sitter gärna med honom i famnen. Lillebror har verkligen ett extra gott öga till Siri också. Han lyser som solen så fort hon visar sig. Vilken lycka att ha två storasystrar, en som tar hand om och en som leker och busar. Blir intressant att följa med hur det utvecklas. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad