fredag 23 januari 2015

God morgon!

Börjar känna mig som en hårt arbetande kvinna som räknar ner till fredagen och väntar på helgens lugn(?!) Nu är den dagens äntligen här och helgen väntar på oss. Då har det faktiskt varit en lyxig vecka det här och vi har bara behövt föra Siri till skolan en dag, resten har andra tagit hand om. Så även idag, därav lediga pyjamasbarn i soffan (japp, när man är 6 månader sover man i frack)
Skenet bedar, när frukosten skulle ätas var det inga barn i soffan längre. Saga satt mitt emot mig och gnällde över smöret på fel ställen på sin smörgås. Lillebror låg på golvet och skulle nödvändigtvis tugga på reklamblad ur tidningskorgen. Protesterade givetvis lika högljutt varje gång han blev flyttad, samma procedur igen. 
Jag är en riktig smörgåsmänniska när det kommer till frukost. Snabbt, enkelt och framför allt gott, med kaffe till. Men för att variera mig lite har nu har även jag gett mig in i Chiafröns värld och ett par veckor och testat alla möjliga varianter både till frukost och mellanmål. (Tyvärr inget som barnen gillar.) Detta som ni ser på bilden är min favoritvariant hittills. Ett annat hett tips är morotslivs Chia-suklis

Recept på min "blåbärsgröt"
2dl kokosmjöl
2msk chiafrön
lite vaniljpulver. 
Blanda ihop och låt stå i kylskåp över natten.

1 banan
1/2-1 dl blåbär
1 dl naturell skyr (eller annat motsvarande)
Mixa allt med stavmixer. Späd med lite mjölk/mera kokosmjölk tills du får önskad konsistens på gröten. Strö på lite kokosflingor.

(Här i nejden finns Chia frönatt köpas (åtminstone) på Örtaboden och på K-Supermarket. På nätet hittar du dem bl.a hos Malins Foodie Living)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad