onsdag 8 juli 2015

Godaste kakan

Det fanns en favoritkaka på kalasbordet, jag tror bestämt den föll alla i smaken. Det var från min sida en vild chansning och ett eget ihopkok. Grunden var ett flera år gammalt recept från vasabladet som jag ändrade om enligt egen smak. 
På gästernas begäran och för eget minne kommer receptet här. Givetvis är det till er andra också. Jag vågar lova att ni inte kommer bli besvikna. Söt och syrlig...

Rabarbercheesecake

500 gram rabarber
300 gram digestivekex
125g smör
1,5 dl socker
0,5 dl vitt vin
6 gelatinblad
200 gram philadelphiaost
2 dl creme fraiche
2 dl vispgrädde 
1,5 dl florsocker
1,5 tsk vaniljsocker
1 tsk citronsaft

Krossa kexen, smält smöret och blanda ihop. Tryck ut i en form (ca 24cm) med löstagbar kant, ställ sedan kallt. Blötlägg gelatinbladen. Skär rabarbern i bitar koka med socker och vin tills det blir en passlig kompott. Krama ur gelatinbladen och lös dem i kompotten. Låt svalna. (Går också bra att använda fryst rabarber vilket jag gjorde, men lägg då ett gelatinblad extra eftersom fryst rabarber vätskas mera.) 
Vispa grädden. Blanda ihop resten av ingredienserna och rör ihop med grädden. Blanda sist ner kompotten och häll sedan i formen. Ställ i kylen minst 4-5 timmar. Garnera och njut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten hälsning så blir jag glad